۱۲ سال درجازدن در تولید برنج

?????۹۵/۰۲/۲۱
مهر/ دبیر انجمن برنج با بیان اینکه ۱۲ سال است که میزان تولید برنج بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن اعلام می‌شود، گفت: ما ۱۲ سال در این زمینه درجا زدیم.

جمیل علیزاده شایق درباره پیش بینی های انجام شده برای میزان تولید برنج در سال ۹۵، اظهارداشت: امسال وزارت جهادکشاورزی خوشبینانه در این زمینه صحبت می‌کند.

وی با بیان اینکه بارندگی های بسیار خوبی در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری اتفاق افتاد، گفت: اگر وزارت نیرو ذخیره سازی آب را در شمال درست انجام دهد، ما دیگر در زمینه آب مشکلی نخواهیم داشت.

دبیر انجمن برنج کشور افزود: پیش بینی ما این است که تا پایان فصل، در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با مشکل کمبود آب برای برنج مواجه نخواهیم بود؛ مگر اینکه سیاه خرداد داشته باشیم به طوری‌که‌ اصلا بارندگی در این ماه رخ ندهد.

شایق با بیان اینکه سال قبل عمده کشاورزان بویژه در مازندران، براساس تجربه‌های گذشته خود تصمیم گرفتند نشاکاری و خزانه گیری را دو هفته زودتر انجام دهند، ادامه داد: یعنی کشاورزان به جای اینکه از اول فروردین خزانه گیری کنند، این کار را در نیمه نخست اسفندماه انجام دادند و زمانی که به فروردین رسیدیم نشاکاری را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه نگرانی ما این بود که سرمای اواخر اسفند و اوایل فرودین به محصولات این کشاورزان آسیب بزند، افزود: در نقاطی که احتمال آسیب دیدن خزانه‌ها وجود داشت، کشاورزان به توصیه ما با پوشش نایلونی مانع این کار شدند و خسارت جدی در این زمینه به آنان وارد نشد.

شایق با بیان اینکه زودکاشت برنج در استان گیلان به دلیل شرایط فرهنگی، جغرافیایی و آب و هوایی به طور گسترده انجام نشده است، گفت: این کار بیشتر در مازندران انجام شده و دلیل آن هم این است که در این استان کشت رتون و دوباره کشت بعد از برداشت برنج مرسوم است، اما گیلانی ها خیلی این کار را انجام نمی‌دهند.

دبیرانجمن برنج کشور افزود: بنابراین با توجه به شرایط موجود، پیش بینی ما این است که میزان تولید از دو میلیون تن کمتر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه طی ۱۲ تا ۱۳ سال اخیر تمامی بحث‌ها و پیش بینی‌های انجام شده درباره میزان تولید بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است، تصریح کرد: این اصلا اتفاق خوبی نیست، چرا ما باید ۱۲ سال در این زمینه درجا بزنیم.

شایق با اشاره به اینکه در حال حاضر باید میزان تولید ما به میزانی بود که واردات‌مان به حداقل می‌رسید، گفت: ما مسئولیت اجرایی نداریم اما باید از وزارت جهاد کشاورزی پرسید چرا شما در این ۱۲ سال نتوانستید میزان تولید را افزایش دهید؟ پس این همه هزینه چه می‌شود؟ در هر دولتی هم که می‌آید موضوع را گردن دولت قبل می‌اندازیم.

درباره مدیریت سایت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *