۹۵/۰۲/۱۰ اقتصادی
خبرگزاری صدا و سیما/ عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی تاکید کرد : ایران نیازی به واردات برنج خارجی ندارد.
قاسمعلی حسنی گفت: ایران با داشتن استعدادهای طبیعی فراوان از قبیل منابع آبی غنی ، خاک مرغوب،شرایط اقلیمی مناسب و همچنین زیر ساخت های لازم ، نیازی به واردات برنج خارجی ندارد.

حسنی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: ایران علاوه بر تامین برنج مورد نیاز ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور می تواند در امر صادرات هم نقش آفرین باشد.

وی همچنین اظهارداشت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود و سرانه مصرف برنج برای هر نفر در سال هم ۳۶ کیلوگرم است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی تاکنون ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی به منظور ذخیره سازی استراتژیک وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف کنندگان برنج خارجی به مصرف برنج ایرانی روی آورده اند و از طرفی برنج ایرانی در دنیا طالب زیادی دارد و هرساله مقدار زیادی از این محصول به خارج صادر می شود، افزود: هم اکنون شش میلیون نفر ایرانی مقیم خارج داریم که بالای ۵۰ درصد این جمعیت در حد توان مالی خود از برنج ایرانی استفاده می کنند.علاوه بر این، کشورهای حوزه خلیج فارس نیز طالب مصرف برنج با کیفیت ایرانی هستند.
@Behtarinehrice
حسنی با اشاره به اینکه قیمت برنج ایرانی از دی ماه سال گذشته تاکنون ۱۵ درصد افزایش داشته است، گفت: طی یک روال ۵۰ ساله همیشه در فصل بهار قیمت برنج در کشور افزایش می یابد.

وی ضمن گلایه از روند ورود بی رویه برنج خارجی به بازار داخلی اظهارداشت: ایران ظرفیت خودکفایی تولید برنج را دارد و نیازی به واردات برنج های بی کیفیت هندی، پاکستانی و … نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: زمانی که کشاورز از کشت و کار پر زحمت برنج سود و منفعتی نمی برد، مصرف کنندگان برنج ایرانی را با قیمت گران خریداری می کنند و تنها سود سرشار نصیب واسطه ها می شود بطور حتم چرخه تولید و عرضه برنج ایرانی دارای اشکالات جدی است.به یقین حلقه های معیوب این چرخه نیز جای پا برای ورود بی رویه برنج های خارجی به کشور باز می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر ساله ۵۰ درصد شالیکاران به دلیل ضعف قدرت مالی محصول خود را پیش فروش می کنند، افزود: دلارهای ارزانی که برای واردات برنج های خارجی از سوی دولت اختصاص می یابد کشاورزان را به این حال روز گرفتار کرده است.
@Behtarinehrice
حسنی در پاسخ به این پرسش که برای اصلاح چرخه تولید و عرضه برنج ایرانی چه باید کرد، اظهارداشت: دلاری بابت واردات برنج خارجی از طرف دولت اختصاص پیدا نکند و از طرفی فرهنگ صحیح مصرف برنج در جامعه نهادینه شود .در حال حاضر ۱۷ تا ۲۰ درصد در مصرف برنج اسراف می شود بنابراین می طلبد مردم بر ضرورت فرهنگ مصرف بهینه برنج در جامعه توجهی جدی داشته باشد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه هم اکنون بحث گرانی برنج در بازار مطرح است گفته می شود واسطه ها علاقمند به افزایش قیمت برنج در بازار هستند تا راه واردات برنج خارجی به کشور هموارتر شود و این اختلاف قیمت ها سود هنگفتی را نصیب آنها خواهد کرد ،
ایا این موضوع را تائید می کنید، اذعان داشت: هرچه قیمت برنج ایرانی افزایش پیدا کند به نفع بازار برنج خارجی است و موجب رونق بازار برنج های بی کیفیت وارداتی می شود به سخن دیگر منافع واردکنندگان برنج های خارجی در گروه افزایش برنج ایرانی است.
@Behtarinehrice
عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این پرسش که برنج ایرانی چگونه به دست مصرف کنندگان می رسد، افزود: سلف خران ، برنج را از کشاورزان می خرند، این سلف خران دو گروه هستند ، گروهی برنج را از کشاورز می خرند و خودشان به بازار مصرف عرضه می کنند و گروهی دیگر برنج را می خرند و به تاجرهای بزرگ در شمال می فروشند، تاجران به بنکداران سراسر کشور فروخته و خوارو بار فروشان از بنکداران می خرند و مصرف کنندگان از خوارو بار فروش ها . برابر قانون نظام صنفی، سودی که برای بنکدار و خوارو بار فروش ( خرده فروش) در این قضیه تعیین شده به ترتیب ۳ و ۱۲ درصد است.

بنابر گزارش رادیو اقتصاد، برنج خوش عطر و خوش طعم ایرانی در سالیان
اخیر دچار بحران های زیادی شده است این محصول از کیلویی ۲۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰۰ تومان در بازار به چشم می خورد ، این فقط یک تفاوت قیمت ساده نیست این یعنی تفاوت کیفیت . قدیمی ها می گویند “هیچ چیز نتوانسته و نمی تواند جای برنج ایرانی را پر کند ” اما نسل های جدید متاسفانه با طعم برنج اروگوئه، تایلندی، پاکستانی، آرژانتینی، هندی و …هم آشنا شده اند. این برنج ها به ویژه برنج هندی بصورت رقیب جدی وارد بازار شد تا ذائقه مردم را عوض کند. اینکه گفته شد رقیب جدی منظور رقیب کیفیت نیست بلکه رقیب جدی برای میزان مصرف بین مردم است آنهم مصرف اجباری به خاطر قیمت. وقتی برنج هندی با قیمت بسیار کم در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد طبیعی است که فروشش هم بالا می رود همین عامل قیمت گاهی اوقات می شود عاملی برای بی توجهی مردم به هشدارهای غذایی که بارها بصورت مستقیم اعلام شده مبنی بر اینکه برنج هندی از ارزش غذایی کمتری برخوردار است.

طبق آمارها، ایران سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کسری محصول برنج را پشت سر می گذارد که این کسری فقط با واردات جبران می شود اما سئوال اینکه آیا این همه شالی نمی تواند نیاز داخلی را جبران کند؟

برخی از شالیکاران با دولت همکاری نمی کنند چرا که شرایط عرضه در بازار داخلی را مناسب نمی دانند و معتقدند قیمت گذاری برنج در سالی که در حال اتمام است برای برنج سال جدید کار درستی نیست برای مثال در سال ۱۳۹۴ برای برنج سال ۱۳۹۵ قیمت گذاری شده است.
@Behtarinehrice
بد نیست نگاهی به واردات برنج داشته باشیم، وارداتی که اگرچه بازار داخلی را سر و سامان می دهد و نیاز مردم را رفع می کند اما نابسامانی هایی را رقم می زند که جبرانش خیلی سخت است. وقتی تعرفه واردات برنج در سال گذشته ۴۰ درصد بود علت جدیدی برای افزایش برنج خارجی هم فراهم شد اینجا بود که تولید داخلی جواب نداد و واردکنندگان هم حاضرنشدند از راه قانونی برای واردات برنج اقدام کنند چون مدعی بودند سود قابل توجهی عایدشان نمی شود.

وقتی راه قاچاق برای یک محصول باز می شود نظارت بر کیفیت هم به حداقل می رسد ، یکی از دلائل کاهش مصرف و کاهش تقاضای مردم برای برنج ایرانی نارضایتی از کیفیت برنج است اما مگر می شود برنج ایرانی بی کیفیت باشد؟ بله، می شود آنهم فقط در یک صورت “برنج خارجی در لباس، پوشش و برند ایرانی.” متاسفانه برنج های بی نام و نشان خارجی به نام برنج ایرانی در بازار عرضه می شوند که یک گناه نابخشودنی است@Behtarinehrice

عامل “کیفیت ” و ” قیمت ” هم انتخاب مردم را تعیین می کنند گاهی به خاطر مصرف زیاد چشم از کیفیت می بندند و فقط به قیمت توجه می کنند و البته هستند رستوران های زیادی که برنج ایرانی را طبخ می کنند و مردم هم حاضرند به خاطر این طعم بی نظیر مبلغ بیشتری پرداخت کنند گاهی اوقات هم باید به فکر سلامت خانواد،ه بود و برای کیفیت هزینه کرد.

مصرف برنج با کیفیت داخلی همه به سلامت خانواده، هم به سلامت جامعه و هم به چرخه اقتصادی داخلی کمک می کند چرا که شالیکاران با انگیزه بیشتری تلاش خواهند

درباره مدیریت سایت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *